Het rapport van Randy Bean over AI en dataleiderschap in 2025 biedt verbluffende inzichten in de situatie voor dataprofessionals.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van een groep Fortune 1000 CIO’s en dataleiders die wilden weten of het tijd was om initiatieven en investeringen op het gebied van data en analyse binnen hun organisaties uit te breiden en te versnellen, en deze initiatieven niet te zien als “gewoon weer een dataproject”.

Deelnemers

Het onderzoek van 2025 wordt gekenmerkt door de grootste en meest diverse deelnemers in de geschiedenis van het onderzoek – wat tot uiting komt in de balans tussen sector en geografische vertegenwoordiging, en in de anciënniteit van de deelnemers:

  • De grootste vertegenwoordiging komt van financiële dienstverleners, die 40,2% van de respondenten uitmaken – in tegenstelling tot 66,3% vijf jaar geleden.
  • Andere sectoren zijn goed voor 59,8% van de respondenten – met de hoogste deelname van bedrijven in de gezondheidszorg en biowetenschappen, en detailhandel en bedrijven in consumentenverpakkingen – goed voor 29,1% van de deelnemers aan het onderzoek.
  • Bedrijven en organisaties die actief zijn in de energiesector, telecommunicatie, productie, auto-industrie, luchtvaartmaatschappijen, media, sport, entertainment en overheid zijn vertegenwoordigd in 30,7% van de respondenten.
  • Dit jaar is 15% van de respondenten afkomstig van bedrijven en organisaties buiten Noord-Amerika, een stijging ten opzichte van de 7,4% van vorig jaar.

Samenvatting van bevindingen

Tot de belangrijkste bevindingen van het onderzoek van dit jaar behoren zeven duidelijke trends:

  1. Organisatorische investeringen in data & AI
    De snelle opkomst van AI, met name Generative AI, stimuleert toenemende organisatorische investeringen in AI & data, waarbij data & AI door een groeiend percentage organisaties wordt gezien als een topprioriteit van de organisatie. De totale investering in AI en data neemt toe, met een grotere nadruk op het belang van data, aangespoord door het besef dat goede AI afhankelijk is van goede data.
  2. Zakelijke waarde leveren uit investeringen in data en AI
    AI-initiatieven bevinden zich bij de meeste Fortune 1000-bedrijven in een vroeg stadium. Er wordt steeds sneller vooruitgang geboekt en meer initiatieven worden in productie genomen nu bedrijven meetbare bedrijfswaarde beginnen te leveren uit hun investeringen in data en AI. Organisaties zien AI/Generatieve AI op verschillende belangrijke manieren zakelijke waarde leveren.
  3. Organisatieadoptie en -transformatie
    Organisatieadoptie en -transformatie als gevolg van AI wordt gezien als gestaag, maar geleidelijk. Een minderheid van de organisaties zegt data/AI gedreven te zijn of een data/AI bedrijfscultuur te hebben ontwikkeld. De meeste organisaties blijven worstelen met de adoptie en transformatie, waarbij culturele uitdagingen worden gezien als het grootste obstakel voor vooruitgang.
  4. Verantwoorde AI, voorzorgsmaatregelen en vangrails
    Verantwoorde AI wordt gezien als een toenemende prioriteit voor de meeste organisaties, die zich richten op het instellen van voorzorgsmaatregelen en vangrails om verantwoord AI-gebruik te waarborgen. Er moet nog meer werk worden verzet. De dreiging van desinformatie en desinformatie, evenals ethische vooringenomenheid, blijft een punt van zorg, net als het besef dat er meer AI-talent nodig is en dat het bestuur van bedrijven meer educatie over AI nodig heeft.
  5. Vooruitgang op het gebied van data- en AI-leiderschap
    Er is veel vraag naar data- en AI-leiderschap: meer organisaties hebben Chief Data Officers (CDO/CDAO) aangesteld en een aanzienlijk percentage organisaties heeft Chief Artificial Intelligence Officers (CAIO) aangesteld. Meer data & AI-executives richten zich op het leveren van bedrijfswaarde door groei en innovatie, en rapporteren aan bedrijfsleiders.
  6. Uitdagingen voor data- en AI-leiderschap
    De CDO-rol is nog steeds een werk in uitvoering naarmate de data- en AI-behoeften van organisaties zich snel ontwikkelen. De CDO-rol wordt gekenmerkt door een groot verloop, korte ambtstermijnen en onbegrip. Hoewel CDO’s tegenwind ondervinden als organisatorische veranderaars, geloven de meesten dat de rol zich in de goede richting ontwikkelt.
  7. Een AI-toekomst
    Organisaties geloven sterk in de transformationele impact van AI en voorzien aanzienlijke mogelijkheden voor productiviteits- en efficiëntiewinst. Sommige bedrijven zien AI als een groeimotor. De meeste executives zien AI als de meest transformationele technologie in een generatie, waarbij de potentiële voordelen duidelijk opwegen tegen de potentiële risico’s.