In 2016 publiceerde Gartner een infographic over de obstakels waar Chief Data Officers tegenaan lopen. Fast forward naar nu – ze zijn nog precies hetzelfde. Terwijl datamanagement-technologie nog sterk in opkomst is, begrijpt men vaak nog steeds niet wat je als Chief Data Officer precies doet.
We hebben geweldige methodologieën en raamwerken voor datamanagement, maar Chief Data Officers missen soms de autoriteit om datamanagement in eigen hand te nemen om de veranderaars te kunnen zijn die ze zouden moeten zijn. Want uiteindelijk is het succes van een CDO veel meer dan de data op orde krijgen. Graag geven we je input voor je succes. We hebben hiervoor uit diverse beschikbare onderzoeken en artikelen zeven principes geformuleerd die je kansen op succes vergroten.
#1 Focus op het ondersteunen van organisatiedoelstellingen en het creëren van tastbare waarde
CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden dringen voortdurend aan op de ROI van data.
Slechts 45% van de CDO’s definieert succes als het behalen van organisatiedoelstellingen in plaats van datamanagementdoelstellingen. Technische en fundamentele aspecten en doelstellingen (zoals data-architectuur, governance en infrastructuur) zijn essentieel, maar je moet ze zien als een middel om een doel te bereiken, niet als einddoel.
Initiatieven op het gebied van datamanagement moeten dienen als hulpmiddel voor het bereiken van grotere resultaten voor de organisatie, zoals het verminderen van risico’s, het verhogen van de omzet of het elimineren van inefficiëntie en verspilling op de werkplek. Bij veel KPI’s van CDO’s ligt de nadruk op financiële waarde. Enkele manieren waarop je bedrijfswaarde kunt bieden zijn:
- Datagovernance
- Modernisering van data
- Dataproducten maken en de waarde ervan meten
- AI- en analyseprojecten
- Datakwaliteit
#2 Maak afspraken over functieverantwoordelijkheden en OKR’s voordat je begint
Gemiddeld is een CDO slechts tweeënhalf jaar in dienst. Krijgen Chief Data Officers dan een burn-out?
Een van de redenen voor deze vermoeidheid is dat je lijst met verantwoordelijkheden erg breed is en het dataspectrum omvat van de zakelijke tot de technische kant. Dit zijn te veel taken voor één persoon, dus je zult sommige verantwoordelijkheden moeten delegeren aan andere personen en/of afdelingen. Daarbij is het cruciaal om duidelijke prioriteiten te stellen met betrekking tot doelstellingen en belangrijke resultaten, zodat iedereen weet wat hij of zij kan verwachten en waar de verantwoordelijkheden liggen.
Om de kans op succes bij de start van de functie te vergroten, zal een CDO
- het eens moeten worden over het CDO-mandaat en de rapportagestructuur;
- duidelijk de doelen voor de korte, middellange en lange termijn moeten definiëren;
- moeten definiëren waar het mandaat eindigt en waar de CIO en CTO (onder andere) beginnen.
“Data laat zien dat CDO’s, om succesvol te zijn, hun focus moeten beperken en met senior executives bespreken – idealiter voordat ze aan hun baan beginnen – wat de belangrijkste verantwoordelijkheden en initiatieven zijn die ze moeten aanpakken.”
Uit het 2023 AWS Chief Data Officer (CDO) rapport
Zodra je je belangrijkste doelen hebt gesteld is de volgende stap ze te communiceren en verwachtingen te stellen voor jezelf, je team en je collega’s.
#3 Eigen gegevensbeheer in je organisatie
Als initiatieven in de organisatie tot stilstand komen door de data van de organisatie, zal de CEO bij je aankloppen.
Als je tot het kamp van de helft van de CDO’s behoort die niet primair verantwoordelijk zijn voor datamanagement, dan zit je in dit geval behoorlijk in de problemen en moet je het probleem communiceren met je CEO. Je kunt het succes van data-afhankelijke initiatieven niet garanderen als je geen beleid kunt afdwingen en geen gemeenschappelijke standaard voor organisatiedata kunt handhaven.
Onderzoek over dit onderwerp is duidelijk: CDO’s die verantwoordelijk zijn voor data hebben 10% meer kans om successen te behalen in hun functie. Natuurlijk betekent het toe-eigenen van datamanagement niet automatisch het centraliseren van datagovernance-activiteiten. Je kunt je teams autonomie geven door een gedecentraliseerde aanpak te gebruiken, zoals de Data Mesh. Je kunt wereldwijde standaarden afdwingen zonder elke business unit of divisie te micromanagen en onnodige knelpunten voorkomen.
#4 Balans tussen strategie en quick wins
Om je agenda vooruit te helpen en de steun van de organisatie te krijgen, zal je een balans moeten zien te vinden tussen langetermijnstrategie en quick wins die onmiddellijke zakelijke waarde aantonen.
Als investeringen zoals datamanagementsoftware of datamodernisering geen tastbare resultaten opleveren, kunnen de C-suite en de bedrijfsleiders sceptisch worden over je werk en het rendement op je investeringen. Dat betekent dat je initiatieven specifieke pijnpunten moeten verlichten of consistent bedrijfswaarde moeten genereren gedurende de hele looptijd van het initiatief, inclusief de beginstadia. Tegelijkertijd moet je de langetermijnvisie niet uit het oog verliezen.
Een goed voorbeeld is data governance. Het is een lange termijn initiatief met verschillende volwassenheidsniveaus die jaren in beslag nemen. Het bieden van een eenvoudige manier om data in de organisatie te vinden via een datacatalogus kan echter een geweldig “neveneffect” zijn van het proberen een idee te krijgen van waar PII-gegevens zich bevinden. Een voordeel als dit kan binnen enkele maanden worden bereikt. Dus als de managers van de business zien dat ze hypotheses kunnen testen en sneller antwoorden krijgen, zullen ze je initiatief zeer waarderen.
“Je moet een strategisch plan voor de lange termijn hebben met een visie die je kunt uitdragen – maar niet ten koste van een tactisch plan waarmee je direct mee aan de slag kan en waarmee je bedrijfswaarde kunt leveren. Je hebt beide nodig.”
Ajai Sehgal, CDAO bij de Mayo Clinic
#5 Het in evenwicht brengen van data ‘defense’ en data ‘offense’
“Iedereen wil een plaats aan de tafel van de C-suite. Om daar te komen, moet je data offense hebben”
Bill Groves, ex-CDO van Walmart
Hoe zit het met data defense? Beide zijn belangrijk, maar laten we beginnen met ze te definiëren. Data defense gaat over het verminderen van risico’s voor de organisatie. Het omvat
- het handhaven van compliance normen
- het opsporen en elimineren van fraude
- het voorkomen van diefstal
- het rapporteren van privacy- en gegevensbescherming
- de naleving van gezondheids- en veiligheidsnormen
- risicoscoring
- toestemmingsbeheer.
Data offense ondersteunt bedrijfsdoelstellingen die zijn gekoppeld aan het genereren en uitbreiden van inkomsten. Het omvat processen en initiatieven zoals marketingsegmentatie en -targeting, voorspellende analyses, klanttevredenheid en productontwikkeling. Tot slot betekent dit het opzetten van processen en infrastructuur voor rapportage en het ondersteunen van managementbeslissingen met inzichten uit data.
Je individuele mix van data defense en data offense zal afhangen van je situatie en de doelen die zijn gesteld in je datastrategie. Als je bijvoorbeeld actief bent in een sterk gereguleerde branche, zou het logisch zijn om meer nadruk te leggen op data defense. Het is echter nooit een optie om het een of het ander volledig te negeren, omdat dit je bedrijf in een nadelige concurrentiepositie plaatst.
#6 Maak analytics onderdeel van het mandaat
Analytics staat hoog op de lijst van verantwoordelijkheden en prioriteiten van de CDO.
Het onderzoek is duidelijk: 36% van de CDO’s wijdt een deel van hun middelen aan “kleine sets van belangrijke analytics- of AI-projecten” om waarde te creëren voor hun organisatie. Dat is niet verwonderlijk, want analytics is een van de meest eenvoudige manieren om data offense te gebruiken. De link is zo sterk dat het logisch is om de twee samen te beheren.
Daarom verschuiven veel CDO’s langzaam naar CDAO’s (Chief Data Analytics Officers). Iets om over na te denken.
“De baan van CDO zonder analytics is een baan van twee jaar. Als je je alleen bezighoudt met gegevensbeheer, is het te moeilijk om waarde aan te tonen. Er is misschien wat regelgevende druk om data te verbeteren, maar meestal verdwijnt dat na een paar jaar.”
Uit het 2023 AWS Chief Data Officer (CDO) rapport
#7 Bedrijfswaarde meten en communiceren
Volgens het laatste onderzoek heeft 62% van de CDO’s het gevoel dat hun rol niet zo goed wordt begrepen als die van andere executives.
We hebben vastgesteld dat je als CDO onder druk staat om bedrijfswaarde aan te tonen en snel ook, maar daar blijft het niet bij. Dus wat kun je eraan doen? Verspreid de boodschap over je plannen en de impact van je werk naar verschillende doelgroepen en belanghebbenden. Enkele praktische voorbeelden zijn:
- Communiceer hoe projecten aansluiten bij bedrijfsdoelen.
- Evangeliseer over de gecreëerde bedrijfswaarde: tijdsbesparing, directe inkomsten, geëlimineerde kosten.
- Geef updates over de uitroltijdlijn om mensen betrokken te houden over wat er gaat komen en wanneer.
De superkracht van de CDO: communicatie
Als je wilt leren hoe je de zakelijke waarde van data governance kunt communiceren, bekijk dan dit handboek:
A CDO’s Guide to Communicating the Business Value of Data Governance
Bron: https://www.ataccama.com/blog/7-principles-of-success-for-chief-data-officers