MASTER DATA MANAGEMENT

BEHEER JE
DATA EN VERHOOG
UNIFORMITEIT

Heb je meerdere versies van data in je organisatie die niet noodzakelijk verkeerd zijn, maar gewoon verschillend? Zal het samenbrengen en combineren van deze data in één waarheid je een consistent beeld van de waarheid geven?

Data in je organisatie is verspreid over een groot aantal bronnen, variërend van ERP- en CRM-systemen tot spreadsheets op je eigen laptop. Omdat deze data in je hele organisatie wordt gebruikt, is het belangrijk om er één enkel 360-zicht op te hebben. Even belangrijk is het om de relaties tussen de datasets te begrijpen. Dit bereik je door master records van je data te maken en te beheren.

STAMDATA

Stamdata is data die de kern van de data van je organisatie beschrijft. Organisaties kunnen verschillende soorten data aanwijzen als stamdata, maar in het algemeen gaan stamdata over klanten, producten, medewerkers, partijen (leveranciers), onderdelen en activa. Het zijn is data waar je organisatie niet zonder kan om je bedrijf te runnen.

Referentiedata

Referentiedata is een subset van stamdata die data classificeert zoals postcodes, kostenplaatsen, financiële hiërarchieën of landen. Het is data die de reeks toelaatbare waarden definieert die door andere datavelden kan worden gebruikt. Over het algemeen is het data die statisch is of zeer langzaam verandert door de tijd. Andere systemen die deze data gebruiken, kunnen de referentiedata gebruiken.

“Ons klantenbestand wordt steeds diverser, het gedrag verandert voortdurend en er komen steeds meer contactkanalen bij: de winkels, online, de Jumbo foodmarkten, La Place… De informatie die hieruit komt wil je combineren om conclusies te kunnen trekken en actie te ondernemen. Dat kan niet zonder betrouwbare data. Wij zijn daarom extreem datagedreven.”
Tim Hehenkamp, executive director Technology & Data, Jumbo

MASTERDATA MANAGEMENT

Masterdata Management (MDM) helpt je één overzicht te creëren van je gedeelde data zoals partijen, producten, leveranciers, locaties, klanten, onderdelen enz. Het ondersteunt je business en IT om samen te werken aan gedeelde data assets om te zorgen voor: uniformiteit, nauwkeurigheid, stewardship, semantische consistentie en accountability van je gedeelde data assets.

Het doel van Master Data Management is de data in je datasilo’s samen te brengen in één omgeving. Hier kan je de data matchen, opschonen en corrigeren in één 360-beeld. Dit beeld geeft vervolgens een consistent beeld van dat stuk data aan alle systemen en gebruikers.

VOORDELEN VAN MASTER DATA MANAGEMENT

  • Lagere kosten

    Het beheer van je stamdata via een MDM-oplossing levert een aanzienlijk tijds- en dus financieel voordeel op ten opzichte van het beheer in afzonderlijke systemen.

  • Verbeterde datakwaliteit

    Het consolideren, opschonen, controleren van de kwaliteit en beheren van data via MDM zorgt voor een hoge datakwaliteitsnorm in je organisatie.

  • Naleving van regelgeving

    Je kunt beter voldoen aan regelgeving zoals GDPR wanneer je klantdata vanuit één punt kunt beheren, inclusief verwijdering ervan.

  • Uitstekende service naar klanten

    Met duidelijke en volledige informatie over je klanten kan je overal in je organisatie de beste klantenservice bieden.

  • Snellere time-to-maket

    Organisaties die hun product masterdata beheren hebben een aanzienlijke verkorting van de time-to-market voor nieuwe productlanceringen.

  • Uitstekende klantervaring

    Het hebben van een uniek en 360-zicht op je klanten ondersteunt je bij het bieden van een ongekende klantervaring.