Datasoftwarebedrijf Systemation is een bijzonder bedrijf. Het team van circa 25 ervaren IT’ers werkt met korte lijnen en vooral veel plezier samen voor ruim 30 grotere organisaties. Aan het hoofd staat directeur-oprichter Jaap Franse. “Onze klanten maken gebruik van onze diepgaande kennis en praktische ervaring. Voor ons is het aan de andere kant super interessant om in de ‘datakeukens’ bij onze klanten te kijken en hen goed te begrijpen.”
Directeur-oprichter en ‘econoom met een passie voor IT’ – zoals hij zichzelf omschrijft – Jaap Franse gaat niet over één nacht ijs. Toen hij eind jaren negentig tien jaar werkzaam was in de softwareontwikkeling en IT-management, jeukten zijn handen om een volgende stap te zetten. Niet zomaar, maar weloverwogen en samen met drie partners, werd adviesbureau Contakt Consulting (1999) opgericht. Vier jaar later kwam daar met een vierde partner Systemation bij. “We zitten alweer 22 jaar in het vakgebied van IT-oplossingen”, vertelt Jaap. “De laatste 15 jaar doen we dat op datagebied. Eigenlijk is de rode lijn in mijn werk altijd automatisering geweest en door middel van software de business van de klant te ondersteunen door waarde te creëren.”
‘We willen verkopen als we zeker weten dat we met een oplossing succesvol kunnen zijn bij een klant, anders zouden we het niet doen’
Atypisch bedrijf
Onderscheidend kenmerk van Systemation anno 2024, is dat het bedrijf in staat is om de klant het hele traject aan de hand mee te nemen. De klant klopt aan met een vraag of probleem en het team van Systemation is in staat naar de klant te luisteren, te adviseren en indien gewenst een passend product te leveren. Dit wordt niet alleen afgeleverd, nee, de vakmensen van het softwarebedrijf gaan aan de slag om het op de juiste wijze te integreren in de organisatie, waarbij er ook aandacht is voor de mensen die ermee gaan werken. Jaap: “Dat we advies kunnen geven, komt voort uit het feit dat we zo veel ervaring hebben met het implementeren van oplossingen en omdat we theoretisch goed onderlegd zijn. Steeds vaker vragen (potentiële) klanten ons om hulp bij een bepaalde uitdagingen op het gebied van datamanagement.”
Die ervaring deed het bedrijf op door jarenlang samen te werken met grote bedrijven als Jumbo, PostNL, Rabobank en de NS. “Dat zijn bekende, grote bedrijven in Nederland waar wij oplossingen hebben geleverd. Vanuit deze praktijk hebben we veel ervaring opgebouwd en kunnen we adviseren. En voor advies worden we steeds vaker gevraagd.” Jaap wil benadrukken dat ze niet te werk gaan als een typische salesorganisatie à la ‘wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’: “Je hebt wel een beetje twee petten op, maar wij willen niet koste wat het kost oplossingen verkopen. We willen verkopen als we zeker weten dat we met een oplossing succesvol kunnen zijn bij een klant, anders doen we het niet. Daar zijn we heel zorgvuldig in en dat weten klanten ook. Ze kunnen ons advies echt vertrouwen.”
‘Ik vind het belangrijk dat ik zelf nog steeds met mijn voeten in de klei sta’
Voeten in de klei
Als directeur-oprichter is Jaap nauw betrokken bij de dagelijkse gang van zaken binnen de organisatie. Hij is bijvoorbeeld voorzitter van het Management Team. “Ik word gevraagd naar mijn visie op de toekomst. Daar heb ik ideeën over en die deel ik in het MT. Die plannen delen we met de medewerkers, zodat zij erop kunnen schieten. Het is belangrijk om plannen te toetsen bij onze mensen, bij hen zit veel kennis en ervaring. Ik wil ze betrokken hebben en houden.” Jaap kent elk klanttraject, soms doordat hij er direct bij betrokken is, soms doordat hij erover op de hoogte wordt gehouden door collega’s. “Zo help ik bij strategieprojecten mee om de strategie van een klant te toetsen en interviews te doen. Maar het is ook leuk om samen met Kees (Gelderblom, red.) op pad te gaan en te kijken of we nieuwe organisaties aan ons kunnen verbinden als klant. Ik vind het belangrijk dat ikzelf met mijn voeten in de klei blijf staan.”
Zo intensief betrokken zijn bij zijn eigen bedrijf – hij is naar eigen zeggen sinds de oprichting elke ochtend met veel energie uit zijn bed gekomen – vergt tijd, energie, aandacht en betrokkenheid. Af en toe een broodnodig moment van rust en inspiratie haalt Jaap uit grasmaaien. Met zijn vrouw en vier tienerkinderen woont hij landelijk. “We hebben veel grasland en ik vind het heerlijk op de grasmachine te rijden en na te denken over de dingen die ik doe en of er iets beter zou kunnen. Ik ben dan heel monotoon baantjes aan het maaien. Dat gaat automatisch en dan kan ik alles even bespiegelen.”
‘Het is mooi dat er met passie wordt gewerkt’
Tevreden klanten, tevreden medewerkers
Jaap is dan wel intensief betrokken bij alle ontwikkelingen binnen Systemation, een control freak zou hij zichzelf niet noemen. “Ik doe het uit passie voor het vakgebied en hecht veel waarde aan de intrinsieke motivatie van het team. Ik geef mensen veel speelruimte en delegeer makkelijk. Die intrinsieke motivatie is belangrijk om ons bedrijf én onze klanten verder te helpen. Het is mooi dat er met passie wordt gewerkt.” Naast klanttevredenheid is medewerkerstevredenheid dan ook zeer belangrijk voor Jaap. “Die twee zijn heilig voor mij. Klanttevredenheid werkt vaak door in medewerkerstevredenheid, want als je ergens aan werkt en je bent succesvol, is dat heel leuk en fijn om te delen. Klanten merken aan ons dat we lol hebben in ons werk, de samenwerking en het vakgebied. Ik zeg altijd: ik hóef geen nieuwe klant, maar ik zou het wel leuk vinden als we iets kunnen betekenen en het kunnen waarmaken. Vanuit die grondhouding opereren wij. Onze klanten blijven vaak voor jaren, we hebben er die al meer dan 15 jaar klant zijn. Dan moet je wat goed doen, toch?”
IT-waves
De ontwikkelingen op het gebied van datamanagement gaan razendsnel. De ene trend is nog niet voorbij of de volgende dient zich alweer aan. Voor Jaap is dat geen verrassing, sterker nog: hij weet al jaren dat het zo werkt binnen zijn business. “De ontwikkelingen komen in golven, IT-waves, in concepten, modellen en uiteindelijk in technologie.” Hij somt een aantal voorbeelden op: de integratiegolf, de business process managementgolf en de golf van data analytics en selfservice BI. “De golf waar we al tien jaar in zitten, is die van data governance en datamanagement”, weet Jaap. “Daar hebben wij ons portfolio van producten helemaal op afgestemd. En de golf die er nu overheen komt is AI, met GenAI en ChatGPT. Die golf loopt eigenlijk over de datamanagement golf heen en zorgt voor een soort extra push voor datamanagement.”
“Je kunt niet continu maar door hollen terwijl je het oude weggooit”
Legacy
Om mee te gaan met de meest actuele ontwikkelingsgolf, moeten organisaties zich soms de benen uit het lijf lopen. Daarbij stuiten ze er nagenoeg altijd op dat ze reeds bestaande investeringen en producten hebben, waar de set oplossingen van de nieuwe golf bij ingepast dient te worden. Jaap merkt dat ook en noemt dat legacy. “Dat zijn bestaande oplossingen die je hebt (ingericht), volgend uit de keuzes die in het verleden zijn gemaakt. En dan komt de innovatie. Die wil je natuurlijk oppakken, maar je hebt ook je bestaande informatiesystemen. Je kunt niet continu maar door hollen terwijl je het oude weggooit.”
De directeur-oprichter omschrijft het zo dat het oude soms een beetje kan voelen als ballast die je mee moet torsen naar de toekomst. Binnen klantomgevingen zijn vaak veel van die ontwikkelde systemen te vinden. “Dat is die legacy. Ik zie dat veel grote klanten al hebben geïnvesteerd in bepaalde onderdelen van datamanagement, met verschillende oplossingen. Zij staan nu voor de keuze: moet ik weggooien wat ik al heb – want ik wil eigenlijk één dataplatform dat al die onderdelen integraal kan behandelen – of ga ik verder met de platformen opgebouwd uit allerlei onderdelen en van verschillende leveranciers en ga ik zorgen dat de integratie daartussen zo goed mogelijk wordt? “Nou,” vervolgt Jaap, “dat is een leuk soort beweging en daar hebben we bij Systemation een visie op. Afhankelijk van de klant passen we die aan. Er zijn er die al bijna helemaal voorzien zijn en alleen nog een aanvullend stukje nodig hebben. Dan zeggen we: het wordt een dure exercitie om alles wat je al hebt ingeregeld helemaal opnieuw op te bouwen op een platform. Dus hou vast wat je hebt en vul dat aan met iets anders.”
Hype of ontwikkeling?
Tot slot heeft Jaap nog een tip voor bedrijven die worstelen met het bijhouden van de laatste ontwikkelingen. “De ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, dan moet je heel goed zorgen dat je bijblijft. Daarom is het belangrijk onderscheid te maken tussen een hype waar je wat uithaalt om toe te passen, en een ontwikkelingsgolf die je niet mag missen. Als je nu bijvoorbeeld niets doet met AI, ga je het straks afleggen tegen je concurrenten die dat wel toepassen. En realiseer je dat als je nu de keuze voor iets maakt, je er een paar jaar later misschien weer afscheid van moet nemen. Zet je dus niet te veel vast in je keuze, maar zorg voor wendbaarheid en denk in scenario’s.”