‘Daar heb je weer zo’n IT-bedrijf dat ons iets wil aansmeren’. Als dit je gedachte is als je aan Systemation denkt, heb je het mis. Want de relatief kleine onderneming doet het net even anders dan anders. Het bedrijf is actief als vertegenwoordiger van datamanagementsoftware in de Benelux. Kees Gelderblom (54), sinds 2021 commercieel directeur, geeft tekst en uitleg.
“Andere marktpartijen willen gewoon een product verkopen en gaan je uitleggen waarom dat van hen het allerbeste is. Dat doen wij niet zo”, steekt Kees Gelderblom van wal. Evenmin geven ze bij Systemation alleen advies met aan het eind een PowerPoint en een document dat in de la belandt. “Het voordeel voor onze klanten is dat wij naast het leveren van de software ook de implementatie kunnen doen. Dit betekent installeren, configureren, mensen opleiden én nazorg (support) leveren. Daarin gaan wij verder dan veel van onze concurrenten.” Kees vergelijkt het met een pasgetrouwd stel. “Dat laatste stukje noemen wij ‘de bruid over de drempel dragen’. Wij leveren de oplossing niet bij de deur af, maar dragen die de drempel over.” Daarvoor beschikt Systemation over ervaren medewerkers die DAMA-getraind en -gecertificeerd zijn en dus de benodigde knowhow hebben. “Zo kunnen we de oplossing daadwerkelijk in de klantorganisatie geïmplementeerd krijgen. Vandaar dat we inmiddels ook adviesdiensten aanbieden.”
‘We leveren de oplossing niet bij de deur af, maar dragen die de drempel over’
Software, processen en mensen
Die instelling heeft alles te maken met hoe het bedrijf aankijkt tegen datamanagement. Kees: “Ons inziens draait datamanagementsoftware om drie zaken: de software, de processen en de mensen. Die mensen moet je meekrijgen, want de processen gaan veranderen; dat is met name moeilijk voor de mensen. De software is hier ondersteunend aan. Geen van de drie kan het zonder de andere twee.” Bij Systemation realiseerden ze zich dat zij ook een belangrijke rol kunnen spelen in die andere twee schakels: proces en mens. Daar komt de bruid-over-de-drempel-gedachte vandaan. “Daarom leveren we ook advieswerk om organisaties mee te krijgen, waarbij we kijken naar de cultuur binnen een bedrijf.” Dat gebeurt in samenwerking met partners, maar steeds vaker ligt deze taak bij de eigen medewerkers. “We hebben steeds meer mensen die dat ook kunnen.”
“Over wat je in de goede zin met data kunt doen, ben ik heel enthousiast’
De mens komt eerst
De rol van commercieel directeur – een naam die Kees zichzelf toebedacht – is hem op het lijf geschreven. Vier dagen per week houdt zij zich bezig met verkooptrajecten, acquireren, papierwerk en deals sluiten. Eén dag per week reserveert hij voor marketing en communicatie. In beide rollen heeft hij de kans dingen te creëren. “Ik kan er letterlijk mijn creativiteit in kwijt, dat is ontzettend leuk. Heerlijk vind ik het, om naar buiten te gaan en gesprekken te voeren met mensen. Ik kan mijn ei goed kwijt omdat het een vriendelijk bedrijf is, er veel gecreëerd wordt en er veel enthousiasme is. Zowel op mijn werk als in mijn privéleven word ik heel blij van creëren. In mijn vrije tijd ben ik een enorme klusser. Ik ben altijd buiten en werk graag in de tuin.”
Kees kent zichzelf goed genoeg om te zeggen dat hij eerder een mensenmens is dan een directeur die zich vooral met spreadsheets bezighoudt. “Grote bazen die zich niet interesseren in jou als mens; dat zit niet in mijn natuur en moet ik ook niet willen. Dat kost me vreselijk veel energie. Bij Systemation is dat absoluut niet aan de orde. Het klinkt misschien cliché, maar de klant komt bij ons eerst. Het gaat hier met veel respect voor de mensen en daar voel ik me goed bij.”
Nadat hij bij meerdere grote bedrijven had gewerkt en samen met vrienden een eigen onderneming had gehad, is Kees drie jaar geleden opnieuw bij Systemation beland. “Ik ben de wereld van data gewoon ingerold. Wat je met data kunt is machtig mooi. Het is wat je in de goede zin met data kunt doen waar ik heel erg enthousiast over ben.” Want ook Kees ergert zich aan de zoveelste keer cookies verwijderen of als hij in de media hoort over misbruik van data door bedrijven. “Dan heb ik net als iedereen een hekel aan data.”
‘AI gaat een verschuiving op de werkvloer brengen’
Artificial intelligence
Kijkend naar de toekomst zijn er zijns inziens twee onderwerpen die de komende jaren van belang zijn: artificial intelligence (AI) en automatisering. Om met het laatste te beginnen legt Kees uit hoe het nu gaat. Als je als bedrijf op dit moment de datakwaliteit van de onderneming wilt weten, moet je er zelf datakwaliteitsregels voor maken. Denk aan een regel voor een bedrijfsapplicatie die data gebruikt voor analyse en het vinden van incorrecte data. Kees: “Dat is een regel die je moet maken en waaraan alle data wordt getoetst. Maar er zijn ondernemingen met meer dan 30.000 van die regels, dat is gigantisch om bij te houden. Daarom wordt het steeds belangrijker om te automatiseren, zodat het ook kostenefficiënt kan blijven en je niet bussen vol mensen nodig hebt voor het managen van je data.”
En dan is er nog dat andere, AI. Dat heeft twee dingen in zich als het gaat om het veranderen van werk, stelt Kees. Eén zijn de algoritmes, een slimme technologie die kan nadenken, analyseren, rekenen, enzovoorts. Twee zijn large language models (LLM). Kees: “AI kan menselijke taal begrijpen en gebruiken. Dat geeft een andere dimensie aan technologie. Je kunt straks als gebruiker zeggen: ‘geef mij een suggestie voor deze datakwaliteitsregel als ik dit wil bereiken’. Dus in menselijke taal kun je iets zeggen, waar een heel stuk programmering voor naar voren komt. Dat gaat een verschuiving op de werkvloer brengen ten aanzien van wie op welke manier met data kan werken. Het werk verschuift door naar andere mensen in de organisatie.” Dat wil niet zeggen dat artificial intelligence per se een negatieve ontwikkeling is als het gaat om werkgelegenheid, verwacht Kees. “AI gaat de werkomgeving veranderen. Sommige functies gaan verloren, andere komen daarvoor terug. Organisaties zullen hun mensen moeten faciliteren en ondersteunen om mee te kunnen veranderen.”
‘Het begint gewoon met een kop koffie en een goed gesprek’
Kop koffie
Dit gezegd hebbende, beaamt Kees dat het telkens weer een leuke uitdaging is om ondernemingen te helpen begrijpen wat het nut en noodzaak is van een complex iets als datamanagement. Juist daarom pakken ze het bij Systemation breder aan en hebben oprechte interesse in de (potentiële) klant. “Het begint toch gewoon met een kop koffie en een goed gesprek met iemand”, vindt Kees. “Data is ongrijpbaar, uiteindelijk zijn het nullen en enen in een computer. Zo’n gesprek heb je nodig om goed te begrijpen wat data voor impact heeft op het leven van elke dag van een medewerker, ten aanzien van wat het bedrijf wil bereiken en hoe data daarin ondersteunt.” Drammerig en pusherig komen niet voor in het vocabulaire van het datasoftwarebedrijf, aldus de commercieel directeur. “Het is letterlijk een kop koffie. Het zou leuk zijn voor ons beiden als daar iets uitkomt waarmee we verder kunnen. Maar het hoeft niet. Dat is ons motto.”