Hoe maak je de vertaalslag van technische datasoftware-oplossingen naar de klant die niet in de materie zit? Je hebt iemand nodig die van beide kaas heeft gegeten en in staat is deze twee werelden bij elkaar te brengen. Bij Systemation kom je dan uit bij solution consultant Vincent Lassauw (60). Hij voelt zich als een vis in het water als hij bezig is dataproblemen voor klanten op te lossen.
Stel, de zaken gaan goed en je bedrijf is groeiende. Mooi. Maar binnen de organisatie loop je ertegenaan dat het beheer en de kwaliteit van de data die hierbij komt kijken, je heel wat hoofdbrekens kost. Zonde. En onnodig, vindt Vincent Lassauw, want voor vele problemen zijn oplossingen beschikbaar. Zowel bestaande als (potentiële) nieuwe klanten kloppen op zijn deur als ze een datavraagstuk hebben. Vincent: “Een klant zegt bijvoorbeeld: ‘we zoeken in een database handmatig naar fouten en passen die aan. Daar willen we een oplossing voor hebben, zodat we weer grip krijgen op wat er met onze data gebeurt’. Of een organisatie wil beginnen met data governance maar heeft geen idee hoe dat handen en voeten te geven. Het is mijn taak om – samen met collega’s- de juiste oplossingen te bieden en advies te geven. De ene keer is maatwerk nodig en de andere keer is een standaardoplossing voldoende. Ik adviseer hoe klanten hun processen en data op orde kunnen krijgen. Software is vaak en deel van de oplossing. Net zo belangrijk zijn de mensen en de processen die er achter zitten. Daarom is ons advies altijd gebaseerd op drie pijlers: People, Process en Technology.
‘We zijn geen eendagsvlieg, dat is niet onze insteek’
Duurzame relaties
Hoewel Systemation standaardoplossingen in huis heeft, stelt het softwarebedrijf voorop dat er eerst goed geluisterd wordt naar de klant en er indien nodig oplossingen op maat moeten komen. “We zijn vaak betrokken bij trajecten waarbij nog niet goed is uitgevraagd wat de klant eigenlijk nodig heeft”, zegt Vincent. “Sterker nog: het is vaak de reden dat de klant ons benadert. Ik vind het leuk om met die klant te gaan zitten en samen te kijken waar we staan en waar we naartoe moeten. Dat is een belangrijke kernwaarde van Systemation: wij gaan geen dozen schuiven, zoals we dat noemen; zo snel mogelijk proberen een product te verkopen en klaar.” Dat zit namelijk een duurzame klantrelatie in de weg. “We gaan voor toekomst bestendige oplossingen en willen het op een goede manier aanpakken. We zijn geen eendagsvlieg, dat is niet onze insteek. De mensen hier hebben echt passie voor het vak. Aan het einde van de rit willen we zien dat de klant er ook echt beter van wordt, niet alleen wij.”
‘Samen kom je hopelijk tot de beste, haalbare oplossing’
Senang
Pak hem beet 30 jaar is Vincent werkzaam in de wereld van data. Van huis uit afgestudeerd leraar Duits zonder ambitie om les te geven, besloot hij zich in de jaren 90 om te scholen. Ruim 20 jaar werkte hij als freelancer in de IT, om in 2020 te landen bij Systemation. “Het bevalt heel goed. Hier acteren we vanuit een bepaalde visie, daar ben ik altijd naar op zoek en vind ik belangrijk. We staan ook wel met de laarzen in de modder, ik ook, en moeten gewoon aan de slag. We steken niet alleen een mooi verhaal af en zeggen ‘succes ermee’. Nee, het is zeer interactief en samen kom je hopelijk tot de beste, haalbare oplossing.” De verbindende rol die hij als solution consultant heeft – hij is de connectie tussen de techniek en de klant – past hem uitstekend. “Ik kan een techneut zijn, dat vind ik leuk. Maar ik heb ook veel ervaring met dat ik tussen de IT en de business inzit. Daar voel ik me heel senang bij, een interessante plek om te zitten. Het is leuk als je in een rol zit waarvan je zegt: die twee werelden ga ik bij elkaar brengen en dan zorg ik dat jullie allebei blij worden. Dat is het streven.”
‘AI kan patronen en problemen ontdekken waarvan de klant zich niet bewust was. Dat is mooi’
AI is hot topic
Uiteraard is artificial intelligence (AI) niet weg te denken in het vakgebied van datasoftware en IT. Het is een hot topic dat de komende jaren alleen maar groter zal worden, verwacht Vincent. Dat geldt ook voor de producten waar Systemation mee werkt. “Ons werkgebied loopt daarin voorop, is er heel erg mee bezig. In data quality – het gebied waarin ik acteer – speelt AI een heel grote rol bij het omgaan met data. AI komt met suggesties over wat er eventueel mis is en doet voorstellen om dat te verbeteren. Het detecteert automatisch problemen.” Als voorbeeld noemt hij de nieuwste vorm, Generative AI, waarvan ChatGPT een voorbeeld is. “Dat verlaagt de drempel. Zonder dat ze op-en-top techneut zijn, kunnen meer mensen toch zelf hun antwoord gaan zoeken. Dat is natuurlijk het doel: de business steeds zelfstandiger maken. AI kan patronen en problemen ontdekken waarvan de klant zich niet bewust was. Dat is mooi, het is echt een extra toegevoegde waarde. Ook in onze producten wordt die technologie steeds meer gebruikt.”
Een advies voor bedrijven die worstelen met of vragen hebben over data, geeft Vincent graag. “Denk na over hoe je met de tijd mee moet en waar je naartoe wilt. Denk dus niet: er is Generative AI, dat moet ik hebben want iedereen heeft het erover. Dat zou ik niet adviseren. Ik zou nadenken over waar ik als bedrijf sta, waar ik naartoe wil en wat ik daarvoor nodig heb. Staar je niet blind op een technische oplossing die al je problemen gaat oplossen, maar besef dat je juist je eigen organisatie heel hard nodig hebt daarvoor. Technologie is daar slechts een deel van het antwoord op, maar niet het hele antwoord.”