Drie stappen naar een “What You Model is What You Get” agile data managementstrategie

De afgelopen jaren heeft Systemation succesvol deelgenomen aan talloze openbare aanbestedingen, adviesprojecten RFI’s en RFP’s op het gebied van data management en data governance. De reden dat Systemation hier regelmatig voor gevraagd wordt, is vanwege haar indrukwekkende trackrecord als het gaat om het op orde krijgen van de meest kritieke data assets van haar zakelijke klanten.

Omdat Systemation Silver Partner is van TIBCO, hebben verschillende organisaties contact gezocht om te onderzoeken hoe deze expertise hun data vraagstukken zou kunnen oplossen, waar hun huidige leveranciers dat niet konden.

Wat het meest opviel bij het beoordelen van de requirements voor data management en data governance, was dat het meestal basisvereisten betrof. De requirements gaan vaak onvoldoende in op de specifieke best practices van de organisatie waarmee zij zich kan onderscheiden. Door het onderscheidend vermogen op te nemen in de requirements, kan er een goed data management fundament gelegd worden. Dit is geen rocket science, maar wel van groot belang om organisaties vooruit te helpen met innovatie.  

Waarom ligt de lat zo laag?

Organisaties zijn vaak al blij om te horen dat het uitvoeren van een nieuwe update of release met een druk op de knop geregeld kan worden en dat daarna alles werkt. Maar het aanpassen van het datamodel, een workflow of een bedrijfsregel hoeft geen groot aantal complexe iteraties te kosten. Live gaan is gewoon een kwestie van goed testen en daarna in productie nemen.

Maar waarom zijn de verwachtingen van onze klanten zo laag? In feite is de verwachting: “Houd het simpel en confirmeer je eenvoudigweg aan wat de oplossing standaard biedt”.

Er zijn twee belangrijke oorzaken voor deze houding van klanten. Ten eerste is de technische architectuur van veel oplossingen verouderd of de oplossing is niet meer aan te passen naar de nieuwe situatie. Ten tweede is het ook onduidelijk hoe de vereiste veranderingen het resultaat zullen beïnvloeden. Dit laatste scenario komt vaak voor bij data management oplossingen die zijn gebouwd op basis van (deel)producten van eerder overnames.

Hoewel het geen rocket science is wat Systemation met TIBCO doet, ligt de prestatielat extreem hoog, omdat Systemation gelooft in Customer Excellence, ofwel ruim presteren boven de norm. De basis voor deze hoge prestaties is het model gedreven karakter van de oplossingen die geboden worden. Daarbij gaat men uit van het principe “What You Model is What You Get” dat bestaat uit drie belangrijke punten:

  1. Luister naar je klant

“Ik hoor je.” Drie woorden die jaren kosten om écht te leren luisteren naar de zakelijke doelen en uitdagingen van de klant. Want alleen dan vind je een oplossing voor het datavraagstuk met een bijbehorend datamodel.

  1. Ga voor het beste

Systemation neemt zowel de rol van partner als de adviserende rol op zich. Als TIBCO-partner is Systemation verbonden met de beste oplossing in de branche. Met TIBCO wordt de kerndata in systemen up-to-date gebracht. De consultants van Systemation zijn getraind om data strategieën te bedenken en te implementeren. Voor klanten is het duidelijk: TIBCO EBX werd voor het vierde jaar op rij door Gartner uitgeroepen tot marktleider. Het is een baanbrekende oplossing voor het beheren, besturen en gebruiken van gedeelde masterdata-assets in de meest uiteenlopende branches en domeinen.

  1. Wees wendbaar

Van eenvoudige datamodellen tot grotere structuren met complexe hiërarchieën met overerving, het is te modelleren met TIBCO EBX, zodat het exact voldoet aan de specificaties van de klant (lees: stap 1). Door op een knop te drukken, kan de data management toepassing worden gestart, inclusief basisvalidatieregels voor levenscyclus en hiërarchieën, een gebruikersinterface om het delen van gegevens te beheren en een volledige integratielaag met API’s. Ten slotte worden de bedrijfsregels en dataregels toegevoegd net als workflows, governance en autorisatie.

De oplossing wordt volledig geconfigureerd en geïntegreerd in het bestaande applicatielandschap van de klant. Daarom vraagt deze model gedreven werkwijze om een ​​doordacht en slim ontworpen architectuur van de oplossing.

Perfectie in actie

Een voorbeeld van een klant van Systemation die gebruik maakt van TIBCO EBX is PostNL. PostNL bezorgt dagelijks 900.000 pakketten en 6,8 miljoen poststukken, wat zich vertaalt in enorme hoeveelheden data. PostNL transformeert naar een logistiek techbedrijf waarin software en data key assets zijn voor het bedrijf. Hoogwaardig datamanagement is een onmisbaar fundament voor de organisatie.

Om wendbaarder te worden, met een korte time-to-market en in te kunnen spelen op veranderende bedrijfsbehoeften en data stewards optimaal te ondersteunen, schakelde PostNL Systemation in. PostNL en hun team van data-engineers werkten vervolgens samen met Systemation om de bestaande data managementsoftware te migreren naar de master data management-oplossing TIBCO EBX.

De data management applicaties voldoen niet alleen 100% aan de eisen, maar kunnen wanneer het nodig is vrijwel direct worden aangepast aan de veranderende behoeften en eisen van PostNL’s klanten. Met PostNL heeft Systemation laten zien hoe een model gedreven oplossing waarde kan toevoegen in een heterogeen en bedrijfskritisch applicatielandschap, zonder afbreuk te doen aan de ‘boven de lat’-norm.