Data vormt tegenwoordig de kern van elke toepassing, elk proces en elke zakelijke beslissing. Bijna elke organisatie is opzoek naar een manier om meer datagestuurd te opereren, om sneller inzichten te verkrijgen daarnaar te handelen. Om deze verandering te versnellen, wenden ze zich tot de Chief Data Officer (CDO). Die moeten ervoor zorgen dat de organisatie de meeste waarde uit haar data haalt. De functie van CDO is een van de jongste C-level functies, en verscheen voor het eerst bij Capital One, al in 2002. Sindsdien hebben veel organisaties de CDO-functie gecreëerd. Eerst voornamelijk bij financiële dienstverleners, en uiteindelijk in vrijwel alle bedrijfstakken. De rol is relatief nieuw, en verandert snel.

Aantoonbare waarde en impact

Terwijl CDO’s van oudsher de taak hadden om door middel van datamanagement de risico’s te minimaliseren, richten zij zich nu op het creëren van aantoonbare waarde voor hun organisatie en het prioriteren van projecten op basis van hun impact. Volgens dit onderzoek definieert 42% van de Chief Data Officers succes als het behalen van organisatiedoelstellingen, en gelooft 36% dat het focussen op een klein aantal belangrijke analytics- of artificial intelligence (AI)-projecten de meeste waarde oplevert.

Deze verschuiving zal waarschijnlijk de rol voor de komende jaren bepalen en werpt verschillende vragen op zoals hoe CDO’s hun strategische initiatievenverschuiven? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en kansen die voor hen liggen, en hoe kijken ze aan tegen het creëren van bedrijfswaarde? Om de antwoorden te vinden, zijn in dit onderzoek meer dan 350 dataprofessionals over de hele wereld ondervraagd en zijn er 25 één-op-één interviews afgenomen om te ontdekken wat CDO’s het belangrijkst vinden, hoe ze succes definiëren en hoe ze bedrijfswaarde creëren met data

Download hier het onderzoeksrapport “Prioritizing business value creation”

Onderzoeksrapport “Prioritizing business value creation”

Wij de bonen, jullie de koffie

Systemation wil een baken zijn, met oplossingen en diensten die je helpen het maximale uit je data te halen. Wij begeleiden organisaties en dataprofessionals bij elke stap van hun datatransformatie. Van ruwe onbewerkte gegevens tot een waardevolle en bruikbare grondstof om waardevolle inzichten te creëren, besluitvorming te ondersteunen en concurrentievoordelen te behalen.

We komen graag een keer vrijblijvend brainstormen over data binnen jouw organisatie, onder het genot van een goed bakje koffie. Wij nemen de (gemalen) bonen mee, jullie maken er wat lekkers van.