MET MASTER DATA MANAGEMENT VAN TIBCO

De automobielsector heeft betere tijden gekend. Verkopen van nieuwe auto’s lopen terug. Belastingmaatregelen hebben een grote impact op de sector. Automobielbedrijven van klein tot groot moeten zich weten aan te passen. Dat kan prima, als je informatievoorziening maar op orde is. Dat heeft Pon gemerkt toen het EBX van TIBCO is gaan gebruiken.

Pon is als internationale handels- en serviceorganisatie met een grote diversiteit aan activiteiten één van Nederlands grootste familiebedrijven. Pon Automotive in Leusden vormt sinds jaar en dag de hoeksteen van het Pon-concern. Het is de importeur van onder meer Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en Porsche. Dankzij goed partnership met enerzijds producenten en anderzijds het dealernetwerk heeft Pon Automotive een uitstekende marktpositie opgebouwd.

Er zijn in de afgelopen 45 jaar nog nooit zo weinig nieuwe auto’s verkocht als nu. De veranderingen in de markt brengen ook in het retailnetwerk van Pon Automotive een groeiende dynamiek met zich mee, wat leidt tot naamswijzigingen, sluitingen en overnames van dealerbedrijven. Om grip te houden op deze ontwikkeling heeft Pon enkele jaren geleden een zogeheten dealerblauwdruk opgesteld. Deze wordt geïmplementeerd door een nieuw dealerconvenant te sluiten met geselecteerde Strategische Retail Partners van enkele merken. Dit maakt dat betrouwbare en actuele partnerinformatie cruciaal is voor het in goede banen leiden van processen als Kanaalbesturing: voor de succesvolle aansturing en bewerking van de (strategische) partners is historische en betrouwbare informatie noodzakelijk. Bovendien wil Pon analyses & planningen kunnen maken (simuleren). Contractmanagement is ook zo’n proces: dit kan alleen adequaat worden uitgevoerd als de stamgegevens van de gecontracteerde partijen actueel en betrouwbaar zijn. Ook Performance-meting is belangrijk. Om KPI’s te kunnen monitoren en rapporteren is up-to-date en volledige partnerinformatie noodzakelijk.

ONZEKERHEDEN
De bestaande informatie-oplossing (Lotus Notes) was niet bij machte om dit alles te ondersteunen. “Dealers worden overgenomen, stoppen of fuseren. Alles is in verandering; we hebben rekening te houden met veel onzekerheden in onze markt. We moeten snel kunnen acteren. Dan mag IT niet in de weg zitten.” Dat zegt Klaas Pieter Roemeling, Directeur Dealer Management bij Pon’s Automobielbedrijven. Roemeling ziet toe op een organisatie van 150 medewerkers die service verlenen aan de ruim 300 dealervestigingen van de automerken in het portfolio. Pon heeft op zoek naar een passende MDM-oplossing en op basis van een zelf ontwikkelde, doordachte architectuur een zeer gedegen selectietraject opgezet. Van de twaalf partijen op de longlist bleek uiteindelijk Systemation met EBX de beste propositie te bieden. “Al in de demofase liet Systemation zien dat EBX van TIBCO precies aansloot op onze eisen.” Dat zegt Erik Portman, Adviseur Retail Netwerk en tijdens de selectie en implementatie de ‘business owner’ van het project. “Systemation had zich erg goed verdiept in onze business en onze organisatie. Dat maakte hun aanbieding extra overtuigend.

Lees het volledige verhaal in het PDF-bestand.

Case study PON