REFERENTIEDATA LAAGHANGEND FRUIT BIJ DATA MANAGEMENT VERBETERINGSPROJECTEN

Accelerates digital transformation Referentiedata, zoals lijstjes met landcodes, productcodes of valutacodes, komen overal voor in elke organisatie. En hoe groter en complexer het bedrijf, hoe meer referentiedata er zijn. Zij vormen wellicht niet het meest spannende onderdeel van Data Management maar ze zijn wel bepalend voor de datakwaliteit en consistentie van rapportages. Rabobank heeft op basis van TIBCO EBXTM haar Reference Data Management geconsolideerd en gecentraliseerd. Met direct resultaat.

DATA MANAGEMENT ALS BOARDROOM TOPIC Na de bankencrisis hebben de autoriteiten en toezichthouders striktere eisen gesteld aan de manier waarop banken hun informatiehuishouding voeren. ‘Gij zult in control zijn van uw data’ is het devies. Bij Rabobank heeft dit onder meer geleid tot de oprichting van een Data Governance Board, die direct rapporteert aan de Managing Board, en de oprichting van een Data Management Office die zorg draagt voor het beleid en de implementatie van Data Management binnen de bank. Vervolgens zijn diverse Data Management initiatieven gestart om meer grip te krijgen op de data en om de kwaliteit van de datahuishouding te verhogen. Het gaat daarbij onder meer om betekenis, kwaliteit, lineage (de reis van data binnen de bank) en bewaartermijnen van data. Deze data management onderdelen zijn met voorrang behandeld omdat ze noodzakelijk zijn om compliant te zijn met externe regelgeving. Het beheer en de verspreiding van de juiste Reference Data waren minder urgent maar konden niettemin ook verbeterd worden. “Reference Data Management lijkt wellicht een ‘nice to have’ in vergelijking met andere data management onderdelen maar omdat het ook van invloed is op de kwaliteit van data en reporting, moest het ook worden aangepakt.” Dat zegt Pim van Daatselaar, Data Management Specialist bij Rabobank’s Data Management Office. “Het bijhouden en delen van referentiedata vergde veel handwerk, het was niet geformaliseerd en er was geen toezicht op de consistentie van de data. Voor de eigenaren van deze data was het bijwerken en distribueren een moeizaam proces dat bestond uit het aanmaken van Excel-lijstjes die vervolgens ook nog rond gemaild moesten worden. Dat deed ieder natuurlijk op zijn eigen manier.” Bovendien leidden de inconsistenties tot onzuivere rapportages. De omgang met referentiedata moest dus efficiënter en beter. Rabobank heeft een Reference Data Management Office (RDMO) ingericht, met alle bedrijfsprocessen en rollen van dien. Daarom is Rabobank ook op zoek gegaan naar de juiste tooling om het RDMO te ondersteunen.

Lees het volledige verhaal in het PDF-bestand.

Case study Rabobank